Mięso z indyka ma wysoką zawartość białka, jest źródłem witamin B3, B6, B12, a także potasu, fosforu i cynku. Poza tym posiada również wiele innych zalet m.in. kulinarną różnorodność.
Z warzywami, zaparzany, z dodatkiem egzotycznych nut smakowych czy jako składnik zup – to tylko wybrane przykłady jego zastosowań. Prezentujemy szczyptę faktów na temat mięsa z indyka oraz trzy kulinarne inspiracje specjalnie na ciepłe wiosenne dni.

Dlaczego mięso z indyka?

Mięso z indyka daje dużo możliwości kulinarnych. Można z niego przyrządzić proste, codzienne potrawy, jak i wyszukane dania na specjalne okazje. Cechuje je różnorodność – wystarczy chociażby porównać jasne, delikatne mięso z piersi indyka z ciemnym mięsem z uda o bardziej wyrazistym smaku.

Pierwsze z nich bardzo dobrze komponuje się ze smakami delikatnymi, pikantnymi, jak i słodkimi.
Z kolei udo cechuje mniejsza kruchość niż pierś. Świetnie nadaje się do pieczenia czy duszenia. Mięso z indyczego udźca można porównać nawet do delikatnej cielęciny.

Podudzia z indyka to dobry wybór dla tych, którzy cenią nie tylko smak, ale i wielkość porcji. Z kolei miłośnicy aromatycznych bulionów szybko docenią skrzydła z indyka, które sprawdzają się również jako mięsna baza do zup. Nietłuste, nadają wywarom delikatnie mięsny smak, nie przytłaczając innych, np. warzywnych nut smakowych.

Dania z indyka na wiosnę dla całej rodziny

Szymon Szlendak, kucharz programu „Indyk z Europy – pod skrzydłami jakości”, jest przekonany, że wraz z nadejściem wiosny warto postawić na indyka w kuchni. Ten rodzaj mięsa cenię za jego różnorodność. Jest dobrym składnikiem do komponowania smacznych i pożywnych dań. Wyśmienicie smakuje z sezonowymi warzywami, a do tego jest bardzo prosty w przygotowaniu – komentuje szef kuchni. Kucharz proponuje również 3 proste pomysły na wiosenne dania z mięsem indyczym – dla amatorów zup, miłośników dań z dodatkiem ziemniaków oraz poszukiwaczy egzotycznych smaków. Zachęca również do włączenia w przygotowanie posiłków całej rodziny.

 

Przepisy szefa kuchni

Kulinarna inspiracja nr 1

Zupa warzywna z indykiem – pomysł na pierwsze danie, które sprawdzi się również w wersji solo. 

Składniki:

●        filet z indyka 150 g,

●        bulion warzywny
400 ml,

●        cebula biała 1 szt.,

●        seler 1 szt.,

●        marchew 4 szt.,

●        biała fasola 100 g,

●        ząbek czosnku,

●        oregano,

●        tymianek,

●        olej rzepakowy,

●        sól, pieprz,

●        wędzona papryka.

 

●        Gotujemy ok. 400 ml bulionu warzywnego.

●        Pierś z indyka kroimy w niewielką kostkę, doprawiamy solą, pieprzem i wędzoną papryką.

●        Cebulę, seler, marchew kroimy w drobną kostkę. Posiekane warzywa smażymy na niewielkiej ilości oleju. Po ok. 3 minutach dodajemy białą fasolę, czosnek, posypujemy oregano i tymiankiem. Przelewamy do garnka.

●        W międzyczasie na niewielkiej ilości oleju smażymy pokrojoną pierś indyka.

●        Usmażone mięso dodajemy do warzywnego wywaru z bulionem i całość gotujemy pod przykryciem, na wolnym ogniu przez ok. 10 minut.

●        Pod koniec gotowania do zupy wyciskamy odrobinę soku z cytryny oraz doprawiamy solą i pieprzem wedle uznania.

 

 

Kulinarna inspiracja nr 2

Zaparzana pierś z indyka w sosie mango-curry podawana z groszkiem cukrowym i smażonym ryżem

Propozycja dla miłośników wiosennej egzotyki.
Przepis, który podbił serca uczestników warsztatów kulinarnych „Indyk z Europy – pod skrzydłami jakości”.

Składniki:

●        pierś z indyka 200 g,

●        włoszczyzna,

●        ryż paraboliczny 100 g,

●        masło 150 g,

●        cukier brązowy 20 g,

●        żółta pasta curry 20 g,

●        mleko kokosowe
100 ml,

●        świeże lub mrożone liście limonki 3 szt.,

●        limonka 2 szt.,

●        pulpa mango 50 g,

●        groszek cukrowy świeży lub mrożony 150 g,

●        2 jajka,

●        olej kokosowy,

●        świeża kolendra i szczypiorek.

 

·          Dokładnie myjemy i obieramy warzywa, a następnie przygotowujemy ok. 400 ml wywaru.

·          Kroimy filet z piersi indyka w grube plastry i przekładamy do gotującego się wywaru, doprowadzamy do wrzenia i wyłączamy źródło ciepła. Pozostawiamy do ostygnięcia.

·          Odlewamy szklankę wywaru i gotujemy na niej ryż paraboliczny. Pozostawiamy do ostygnięcia.

·          Sos mango-curry: w rondlu przygotowujemy karmel i rozprowadzamy w nim pastę curry. Następnie wlewamy mleko kokosowe oraz pół szklanki wywaru z indyka, dodajemy liście limonki i powoli gotujemy. Gdy sos zacznie gęstnieć dodajemy pulpę mango oraz skórkę i sok z limonki. Do gotowego sosu dodajemy groszek cukrowy, gotujemy aż będzie „al dente”.

·          Ugotowany i ostudzony ryż mieszamy z surowym jajkiem, a następnie smażymy na rozgrzanej patelni.

·          Zaparzony filet indyka łączymy z sosem i zagrzewamy. Podajemy razem z groszkiem i smażonym ryżem.

 

 

Kulinarna inspiracja nr 3

Indyk w sosie szpinakowym z kalafiorem i ziemniakami w mundurkach

Wiosenne danie  w bardziej tradycyjnym wydaniu, z uwielbianymi przez Polaków ziemniakami.

Składniki:

●        100  g piersi z indyka,

●        szpinak świeży 2 garści,

●        2 łyżki jogurtu greckiego,

●        główka kalafiora,

●        6 ziemniaków średniej wielkości,

●        ząbek czosnku,

●        1 łyżka oleju rzepakowego,

●        słodka papryka (sypka),

●        1 łyżeczka cukru,

●        sól, pieprz.

 

●        Mięso z piersi indyka kroimy w kostkę i wrzucamy na patelnię z wcześniej rozgrzanym olejem. Doprawiamy je solą, pieprzem oraz słodką papryką. Dodajemy też ząbek czosnku przeciśnięty przez praskę. Smażymy do momentu aż mięso będzie rumiane.

●        Po tym czasie umyte i osuszone liście szpinaku wrzucamy na patelnię i smażymy przez minutę.

●        Wyłączamy palnik i czekamy ok. 3 minuty aż mięso i szpinak lekko przestygną. Następnie dodajemy 2 łyżki jogurtu greckiego i wszystko dokładnie mieszamy.

●        W tym czasie kalafior obieramy z liści i myjemy. W garnku zagotowujemy ok. 3 l wody, do której dosypujemy 3 łyżeczki soli i łyżeczkę cukru. Do gotującej się wody wkładamy kalafior. Gotujemy przez ok. 15 minut, następnie odlewamy wodę.

●        Ziemniaki dokładnie myjemy i w całości, ze skórką, wrzucamy do wrzącej, osolonej wody (solimy 1 łyżeczkę na litr wody). Ziemniaki gotujemy ok. 25 minut pod lekko uchyloną pokrywką.

●        Na koniec układamy na talerzu ziemniaki z kalafiorem i polewamy je sosem szpinakowym z kawałkami indyka.

 

 

Więcej kulinarnych inspiracji i materiałów dotyczących programu „Indyk z Europy – pod skrzydłami jakości” na www.wingsofquality.eu.

Projekt „Indyk z Europy – pod skrzydłami jakości” jest programem informacyjno-promocyjnym, którego celem jest podkreślenie szczególnych cech metod unijnej produkcji rolnej oraz charakterystyki unijnych produktów rolno-spożywczych na rynku wewnętrznym UE. Kampania edukuje na temat wartości odżywczych mięsa indyczego, produkowanego w Europie oraz jego jakości, które wynikają z rygorystycznych zasad i procedur UE oraz przepisów wewnętrznych państw członkowskich.

 

 

 

Źródło: Artykuł partnerski

 

 

Dodaj komentarz

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.