Rozpoczęcie nauki w przedszkolu to ważne wydarzenie w życiu każdego malucha. To właśnie wtedy dziecko po raz pierwszy na tak długo rozstaje się z rodzicami i poznaje bliżej swoich rówieśników, ucząc się zachowań społecznych i pracy w grupie. Wychowanie przedszkolne to także czas, w którym młody człowiek zaczyna swoją przygodę z edukacją.

Pierwszy kontakt  dziecka z nauką jest bardzo ważny, bo od tego, w jaki sposób wiedza będzie mu przekazywana, zależy jego stosunek do późniejszej edukacji w szkole. Warto zadbać o to, aby na tym początkowym etapie edukacji, nauka w pełni angażowała malucha i była dla niego interesująca.

 

Pierwsze kroki w edukacji

Wychowanie przedszkolne to bardzo istotny etap w życiu każdego dziecka. Nauczyciele przedszkolni, jako, że są drugimi – zaraz po rodzicach – mentorami maluchów, mają niełatwe i bardzo odpowiedzialne zadanie. To właśnie od ich wiedzy i kompetencji w dużej mierze zależy, w jaki sposób ukształtują się umysły i charaktery dzieci. Edukacja przez zabawę ma za zadanie przygotować młodego człowieka do prawidłowego funkcjonowania w szkole i wzbudzić w nim naturalną gotowość do nauki.

Przedszkole, to pierwsze po domu rodzinnym miejsce, w którym dziecko uczy się życia: kształtuje swój charakter i zdobywa solidną podstawę do dalszej nauki i rozwoju. To miejsce, w którym maluch nabiera ogłady społecznej – nawiązuje pierwsze kontakty z rówieśnikami, uczy się rozwiązywania konfliktów i radzenia z problemami, stawia też pierwsze kroki w wyrażaniu siebie: staje się bardziej asertywny, konsekwentny i samodzielny.

 

Program nauczania

Wychowanie przedszkolne ma za zadanie zapewnić malcowi niezbędne podstawy do sprawnego przyjmowania wiedzy w szkole. Na pierwszym miejscu stawiane jest ukształtowanie w dziecku gotowości do czytania i pisania. Maluch przede wszystkim dowiaduje się na czym polegają te dwie fundamentalne czynności. Umie odróżnić wyraz od obrazka i wyróżnić głoski w wyrazie. Nabiera też sprawności motorycznej, która umożliwi mu późniejsze pisanie w liniaturze.

Zajęcia dydaktyczne zajmują 1/5 czasu, który dziecko spędza w przedszkolu. Należy jednak pamiętać o tym, że nie tylko realizacja programu dydaktycznego przynosi efekty w kształceniu malucha. Duże znaczenie mają chociażby swobodne zabawy, które uczą samodzielności, poprawiają umiejętność kreatywnego myślenia oraz są motorem do swobodnego wyrażania siebie. Zabawy integracyjne czy zwykła rozmowa z rówieśnikami mogą przyczynić się do kształtowania w młodym człowieku pewnych umiejętności.

Nauka przez zabawę jest niekiedy nie lada wyzwaniem dla nauczyciela. Nie tak łatwo zaproponować zajęcie, które zainteresuje sporą grupkę dzieci o różnych charakterach i usposobieniach, a przy tym będzie dla nich wartościowe i umożliwi ukształtowanie konkretnych kwalifikacji i rozwinięcie pewnych sfer osobowości. Duże znaczenie mają wydawnictwa dydaktyczno-wychowawcze, które dopasowują program nauczania do wieku i potrzeb maluchów. Interesujące, a zarazem aktywizujące dzieci do zdobywania wiedzy publikacje, można znaleźć na tej stronie: http://www.wsip.pl/oferta/cykle/wychowanie-przedszkolne. Dostępne tam materiały są dostosowane do umiejętności i potrzeb rozwojowych maluchów z różnych grup wiekowych. Ich atrakcyjna tematyka sprawia, że nauka jest o wiele przyjemniejsza.

 

Różnorodna tematyka

Tematy zajęć, przeprowadzanych w trakcie trwania wychowania przedszkolnego, są ściśle związane z zachodzącymi zmianami, nie tylko w przyrodzie, ale też w życiu codziennym. Zimą można spodziewać się lekcji oscylującej wokół tematu świąt i zabaw na śniegu czy dokarmiania zwierząt a latem wakacji, sportów wodnych, klasyfikacji zwierząt, owoców i roślin. Należy przy tym pamiętać, że wybór tematu dotyczącego cyklicznych zmian sezonowych w przyrodzie wcale nie oznacza, że dziecko cały dzień będzie uczyło się jedynie przyrody. Zadaniem nauczyciela jest umiejętne poprowadzenie zajęć w taki sposób, by maluch mógł w równym stopniu rozwijać różne umiejętności: społeczne, intelektualne, a także dotyczące zagadnień zdrowotnych i wiedzyna temat. fauny i flory.

Edukując dziecko trzeba pamiętać o tym, że jest ono w stanie skoncentrować swoją uwagę na jednej czynności przez maksymalnie 25 minut. Dlatego tak ważne jest, aby nauka była przeplatana zajęciami ruchowymi, czy swobodną zabawą. Dzięki temu, umysł młodego człowieka nie będzie zbytnio obciążony i lepiej wchłonie nowe zagadnienia.

 

Równe szanse dla wszystkich

Idealny nauczyciel wychowania przedszkolnego to taki, który bardzo dobrze zna wszystkich swoich uczniów – stwarza im liczne okazje do sprawdzenia ich możliwości, a także bacznie je obserwuje w różnych sytuacjach. Dzięki temu, jest w stanie najpierw wychwycić braki środowiskowe i rozwojowe u dzieci, a później postarać się je zniwelować, np. za pomocą zajęć wyrównawczych. Wszystko po to, aby każdy przyszły uczeń pierwszej klasy, miał na starcie takie same szanse.

Stymulowanie rozwoju u dzieci z różnego rodzaju dysfunkcjami, powinno przebiegać naturalnie, poprzez indywidualizację zadań podczas zabaw z rówieśnikami. Niekiedy konieczne jest również organizowanie zajęć dla grupy dzieci o podobnych niedoborach lub lekcji indywidualnych. Najważniejsze jest to, aby zajęcia były dla maluchów atrakcyjne i nie wzbudzały w nich poczucia mniejszej wartości. Przemyślane pokierowanie dzieckiem w przedszkolu, ma ogromne znaczenie w przygotowaniu malucha do pójścia do szkoły. Dobrze wykonana praca wychowawcza nauczyciela jest gwarantem wszechstronnego i harmonijnego rozwoju osobowości dziecka, który zapewni mu powodzenie podczas nauki i kontaktów w szkole.

Wychowanie przedszkolne to istotny rozdział w życiu każdego malucha. Od tego, w jaki sposób będzie ono wyglądać, zależą późniejsze osiągniecia edukacyjne przyszłego ucznia. Nie bez znaczenia jest dobór odpowiednich materiałów kształceniowych, których umiejętne wykorzystanie zagwarantuje zadowalające efekty dydaktyczne i wychowawcze podczas nauki przyszłego pierwszoklasisty w szkole.


 

Źródło: Artykuł sponsorowany



										

Dodaj komentarz

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.